Alle forældre som ser sit barn være i mistrivsel, vil være bekymret og prøve at løse problemerne for barnet. Når barnet er, eller der mistænkes høj begavelse, kan det hurtig blive et meget forvirrende sted at være som forældre.
Det er der mange grunde til, som vi vil opsummere i dette indlæg.
Hvorfor et så forvirrende sted?
Hvis dit barn ikke er kognitivt testet (med WISC- 5), men du kan genkende dit barn i de mange beskrivelser om hvad der kendetegner højt begavet børn, ved man ikke med sikkerhed, om barnet er højt begavet og tvivlen kan nage.
- Er mit barn højt begavet?
- Skal jeg få mit barn testet kognitivt?
- Hvem skal jeg få mit barn testet hos?
- Hvad kan en test sige noget om, og hvad kan vi bruge den til?
Når dit barn er testet og det er slået fast, og at barnet har en IQ på 130 eller højere, hvad så?
- Hvor stor del af barnets mistrivsel kan tilskrives, misforståelser af den høje begavelse?
- Hvordan får jeg betydningsfulde andre omkring barnet til at hjælpe mit barn i bedre trivsel?
- Hvordan taler jeg til mit barn om den høje begavelse så det styrker mit barns selvværd?
- Hvordan taler vi til omverden om den høje begavelse?
Mange blindgyder
- Skole- hjem samarbejde kan blive svært, hvis der kommer et diagnostisk blik på, men der ikke er tale om en diagnose
- Hvis, der er manglende viden om høj begavelse i barnets netværk, blandt lærere, venner, familie, kan være svært at lave ændringer som faktisk leder til positive forandringer for barnet, fordi der mangler værktøjer i værktøjskassen til at gøre noget ved problemerne